Volby...?

28.05.2010 16:26

 

    anglista:

 

 

    Přátelé, jsem si vědom toho, že tohoto slova a humbuku s ním spojeným máte už poněkud plný brejle. Přesto bych vám chtěl nabídnout jeden poněkud netradiční pohled.

Přemýšleli jste někdy, od čeho tak asi sloveso volit pochází?

Všímám si jeho nápadné podobnosti s nepravidelným plurálem vykleštěného býka. Že by tato tendence při volební činnosti nezůstala bez povšimnutí již při zrodu českého jazyka...?

Budeme-li z tohoto vycházet, je nasnadě, že nejpravější volby v tomto svém prapůvodním slova smyslu se odehrály roku 1948. Připomeňme, že tohoto roku se neudál žádný komunistický puč v pravém smyslu slova. Šlo jen o tak rozsáhlou, mozky vymývající volební kampaň ze strany tehdejší KSČ, že jim to národ sežral i s navijákem a houfně ji zvolil... aby se pak přes čtyřicet let tloukl do hlavy. Co jsme si to zvolili za voly... Kdybychom si my voli nebyli zvolili takové voly, nebyli bychom museli...

Potíž je v tom, že tahle rudá verbež škodí i po sametce. Proč má tak silnou pozici? Inu, jsme jedním z nejstarších národů v Evropě co se týče věkového průměru obyvatelstva a naši milí důchodci si nenechají vysvětlit, že ona doba, na níž bez nadsázky s láskou vzpomínají jako na „léta svého mládí“, byla nejhorší érou v naší historii. Nejenže senioři zapomínají, ale špatné vzpomínky samozřejmě vytěsňují. A tak i můj nebožtík dědeček, když jsem se ho ještě jako malý špunt ptal, co bude volit, odpověděl „třešničky“, ačkoli byl tak hodný a měl mě tak rád. Tehdy jsem samozřejmě ještě neměl tolik rozumu, abych reagoval protiotázkou, dědo, proboha proč? Ty tvoje „třešničky“ po nás nestřílely pecky, ale ostré náboje. A nešetřily.

 

Nevolme voly – tak jako nenaletíme Milce  na fialové krávy, neskočme na to volům rudým,  zeleným či volům kříženým s modrými ptáky. Mají co dělat sami se sebou – ještě aby se chodili vyspat do parlamentu za peníze daňových poplatníků ...

Koho jsem volil já, si nechám pro sebe. Jen vás uklidním – voli to nebyli. Takže jsem nevolil, nýbrž chytřil či inteligentil. Tedy pokud to v té politice vůbec lze...

 

 

anglista

 

 

Poděkování.

Závěrem bych chtěl poděkovat anonymním respondentům na serveru Odpovědi.cz, kteří mi pomohli rozluštit záhadu ohledně seniorů a jejich vztahu ke KSČ(M). Bez nich by tato úvaha nevznikla ve své stávající podobě.